Monday, March 28, 2011

TAMBAH RAMAI MELEIS TAMAK? BESA LA BEB! - by Aidid Mu'addib


TAMBAH RAMAI MELEIS TAMAK? BESA LA BEB!
TakBernama - Rabu, 23 Mar 2011

POKOK SENA, 23 Mac (TakBernama) - Adakah benar sesetengah mala'un dalam masyarakat Melayu itu tak kesah langsung tentang kesusahan dan kerugian orang lain? Dalam masyarakat Melayu kita, yang mana dahulunya diakui mempunyai sifat lemah-lembut dan berbudi-pekerti, sekarang ini ramai yang dah berubah macam lanun di daratan dan sudah banyak yang berperangai macam cacing kerawit?

Beberapa insiden telah berlaku dalam setahun kebelakangan ini yang telah memberikan "gambaran yang sebenar" tentang perangai tamak-haloba sesetengah orang Melayu. Awal tahun lepas, begitu ramai anak ntah sapa-sapa telah menyertai satu skim piramid yang dinamakan Hyprobulksms (atau nama timangannya - Hyprakbullshit), dan dalam usaha seorang lanun bernama Hairul Nizam Hashim untuk mengaut keuntungan macam pundek (oh, bersama dua beradik Mohd Fareez Zainal dan Mohd Faizal Zainal), dia telah mencanang dan mengabui ramai anak Melayu untuk join perniagaan laghanya. Berpuluh ribu anak Melayu telah bersedekah duit free naik ke atas piramid yang dibinanya, yang mana akhirnya, pejabat Hyprakbullshit diserbu oleh pihak KPDNKK pada Sept 2010, dan mereka mendapati syarikat tersebut tidak mempunyai lesen AJL yang sah, dan sebenarnya mengamalkan kerja firaun... well, macam firaun. Ada beberapa ketul anak firaun yang berjaya mengaut keuntungan berpuluh ribu hengget, tetapi yang jauh lebih ramai lagi, dapat minus zero. Akhirnya, begitu ramai orang Melayu kecundang masuk longkang yang ada taik, dan masing-masing tidak dapat keuntungan yang dijanjikan. Hyprakbullshit tu adalah skim piramid dol? Keuntungan wadefak? 

Walaupun telah dicap sebagai penipu dan penyamun, Hairul Nizam dan dua lanun lagi itu masih tidak berputus-asa, dan awal tahun ini, telah melancarkan satu lagi skim piramid, kali ini dengan ada lesen AJL (yang pasti KPDNKK dah kena kelentong buta-buta la tu), dan daripada plan pemasaran terbaru mereka - nampak gayanya sama aje - skim piramid jugak. Tukar nama udah. Sekarang bukan lagi Hyprakbullshit, tapi Hyproblast (atau nama timangan baharunya - Hyprakbahalol). Entah macamana KPDNKK boleh luluskan pulak kali ini, selepas 3 lanun tak sedar diri itu mengaut jutaan ringgit daripada skim piramid terdahulu, tanpa masuk jail pulak tu, hanya pihak KPDNKK yang boleh jawab. Sementara itu, ahli-ahli Hyprakbullshit yang dah bungkus tu, ramai yang dah menangis, ramai yang dah mengamuk, dan ada yang nak menyaman HyperNet Resources, supaya mengembalikan wang mereka yang masih sangkut sebelum ini. Itulah orang Melayu - yang lanun terus-menerus jadi lanun, tanpa rasa bersalah, dan tak kesah langsung dengan ramainya orang Melayu lain yang dia dah kencing. Tapi, yang menakjubkan, ramai jugak anak-anak angkat lanun yang dah pernah kena kencing dulu masih tak serik-serik jugak lagik, dan ada yang masih nak join Hyproblast ini pulak. Al-mangkok terhayon macam tulur unta padang pasir.

Pada tahun 2010 juga, terdapat kes Login Facebook Get RM100 atau Infinity Downline, ciptaan orang Yahudi Amerika yang diimport ke Malaysia oleh Morgan dan Celya Tay alkafirun suami-isteri, tetapi ditujukan kepada anak-anak Melayu dungu dan bahalol yang masing-masing ada akaun facebook. Jadi, masing-masing bebudak Melayu tu semua sebok la nak mengemis RM100 duit orang lain tanpa segan-silu, sedangkan menatangnya adalah skim piramid yang dah jelas nak mampos. Tarak sekolah betul anak-anak Melayunya pun sekor-sekor. Jadi mainan orang alkafirun sewenang-wenangnya, dan itu pun dia orang tak perasan. 

Dalam bulan ini pulak, terdapat satu kes yang baharu sahaja terbongkang. Pada 1 Mac 2001, Aididleaks telah memberikan pencerahan tentang skim piramid mangkok-hayon yang baharu sahaja dilancarkan oleh Melayu fasik@munafiq, yang dinamakan sebagai Profitnetwork.biz, RM200 satu kepala, bila join dapat cermin-mata kartun harga RM5 - bongok takleh diajar langsung anak-anak sakai PNG yang join skim piramid yang ini. Pada 17 Mac 2011, pejabat syarikat tersebut telah diserbu oleh pihak berkuasa dan barang-barang kat ofis serta server syarikat abis semua kena sita. Ntah ada kaitan dengan Aididleaks ntah tidak (tapi, "ada aku kesah?", kata pengarang Aididleaks). Sementara itu, ahli-ahli Profitnetwork.biz yang masing-masing dikategorikan sebagai "pelebur" yang rata-ratanya adalah anak Melayu yang tarak sekolah, sekarang ini masing-masing merayu kepada pihak syarikat penganjur untuk memulangkan modal seciput yang telah mereka leburkan beberapa minggu lepas. Ini macam kes anak-anak angkat penyamun mengomplen bahawa bapak penyamun tak bertimbang-rasa dan perangai macam cibai. Dan kini, sudah ada yang mengeluarkan kata-kata sayu tetapi sumbang, di forum carigold dengan bunyinya, "kat akhirat nanti aku akan tuntut TT". Adik, ko tu buat skim piramid adik. Engkau dan bapak angkat ko yang lanun tu semua akan sama-sama masuk neraka adik oi (kalau ko teruskan kerja fasik dan munafiq korang tu, dan masih jugak tak tobat sampai ke penghujung hayat, tapi itu Allah sahaja yang tahu).

REAKSI

Insiden-insiden tersebut telah mendatangkan pelbagai reaksi masyarakat di alam siber, termasuklah komentar-komentar daripada En. Azwan, Pn. Rose, Cik Chek Chun, En. Hyelbaine, En. Osip, Pn. Ilufyou dan banyak lagilah kak. Pengarang Aididleaks, En. Aidid Mu'addib, berpendapat bahawa (walaupun pendapatnya adalah pendapat peribadi, dan beliau tidak memaksa sapa-sapa dalam dunia ni supaya ikut cakap dia) wang rezeki yang diperolehi dengan cara penipuan skim piramid dan penganiayaan MLM sebegini perlu dipulangkan kepada masing-masing downline yang telah dikencing tu semua, dan jika tidak, berkemungkinan besar wang tersebut akan menjadi darah-daging yang hitam legam di dalam sanubari pengamal MLM-SP itu sekor-sekor bang. Ini disebabkan yang haram itu adalah haram, yang shubahah itu adalah shubahah, dan jika wang-ringgit tersebut diperolehi dengan kelentongan dan kelencongan yang tidak wajar, serta diperolehi pula dengan mengakibatkan kerugian buta-buta daripada anak-anak Melayu yang dungu-piang - memakan rezeki sebegini sudah pasti akan menyebabkan kehidupan mereka yang terlibat itu tidak berkat. "Walau bagaimana pun, ianya hanyalah pendapat peribadi dan kalau korang tak nak dengar cakap aku, lantak ko la dol", ujarnya lagi.

APA DAH JADI NI BANG?

Apa yang telah berlaku di dalam masyarakat Melayu sekarang ini? Hanya 9 tahun sahaja lagi untuk rakyat Malaysia mencapai Wawasan 2020 yang dilancarkan oleh Che Det suatu masa dahulu. Kita semua juga sedang dalam proses untuk menjayakan satu lagi "projek maya" atau "projek konsep" kerajaan Malaysia, iaitu kempen 1Malaysia. Adakah rakyat Malaysia bersedia untuk mencapai objektif yang telah dirancang tersebut, dengan ramainya umat Meleis yang ada perangai tamak-haloba dosa-pahala-apekebenda-gua-tak-tau-janji-gua-kaya yang diamalkan oleh sesetengah anak Melayu yang nampaknya kelihatan tak cukup didikan agama sungguh, dan agaknya tido aje keje semasa kelas agama rakyat, semasa mereka baru mumaiyiz dulu? Emak-bapak sebok bekerja, jadi mereka dengan rela menyerahkan tanggung-jawab didikan agama kepada cikgu-cikgi di sekolah, yang mana ada sesetengah cikgu pulak hanya buat kerja sambil lewa aje pun, bukan anak dia orang, apa nak kesah? Lagipun, emak-bapak murid-murid tu semua pun sambil-lewa gak kan?

En. Aidid Mu'addib, CSI (UKM), pegawai CSI tak bertauliah langsung di alam siber dan blog-memblog, mengatakan bahawa beliau melihat insiden ketamakan umat Melayu ini daripada dua sudut. Pertama, faktor bahawa pegangan agama ramai umat Melayu yang sangatlah "joker/badut". Kedua, dari sudut kenapakah bebudak Melayu itu senang sungguh kena kelentong dengan dakyah alkafirun dalam kesah mencari rezeki cara MLM-SP. Kajian psikologi majmuk menunjukkan bahawa, sifat lemah-lembut dan berbudi-bahasa tidak bersangkut-paut langsung dengan sifat tamak-haloba dan kencing-mengencing bila wang-ringgit adalah bahan yang dijadikan tumpuan di kalangan orang Melayu tu. Sesetengah mereka memang manis mulut dan lemah-longlai percakapan, tetapi bila nampak aje kelibat duit, mulut manis yang itu jugak digunakan untuk mengabui mata downline untuk mengaut keuntungan mirip cara orang yahudi - daripada kaum-kerabat dan sahabat-handainya sendiri. Itu yang banyak putus silaturrahim tu, bila MLM-SP dah jadi amalan yang berleluasa dalam masyarakat.

"Dengan adanya ramai bebudak Melayu yang tak berpelajaran tinggi tetapi perasan gah genius dalam bidang ekonomi, dan ditambah dengan keadaan sosioekonomi orang Melayu yang sentiasa di bawah paras yang dikehendakinya, maka keadaan dimana ajaran agama yang diketepikan, dan ajaran upline dan syarikat MLM pulak yang diutamakan, akan terus wujud di kalangan bebudak yang dungu-piang tadi", kata En. Aidid Mu'addib dengan rasa kesal macam nak tercirit. Ini disertai pula dengan teknik "brainwashing" yang dilakukan oleh mastermind (baik alkafirun, mahu pun alfasikun) kepada umat bahalol-sengap-bingai seperti Razalicordyceps (contohnya la) - maka usahkan bebudak muda, si tua-bangka (yang sepatutnya jadi pemimpin golongan muda) juga ramai yang sudah menjadi lanun MLM-SP dengan bangga dan tanpa rasa bersalah, dan ada juga yang perasan bahawa dia sedang melakukan suatu ibadah agama dan berasa bahawa dia menyumbang kepada masyarakat dengan cara membantu downline-downline nya mencari "rezeki berkat" secara penganiayaan dan kelentongan MLM-SP ini.

Aidid Mu'addib berpendapat bahawa perkara ini bukan sahaja berlaku kepada umat Islam, malah ianya telah berlaku di semua kaum dan di mana-mana negara sahaja di dunia ini. Cuma perbezaannya, kalau orang yahudi, chayanunalip dan omputeh yang lintah-darat, kerja MLM-SP ini memang mereka kata halal, sebab definasi "halal" kepada mereka itu sangat jauh berbeza dengan definasi rezeki halal yang diamalkan oleh umat Islam. Walaupun begitu, ada juga segelintir omputeh di Amerika yang berjuang untuk mendedahkan dan mendidik masyarakat mereka tentang kepincangan dan ketidakadilan perniagaan sistem MLM yang sudah jadi amalan kaum alkafirun sejak turun-temurun. Kita dapat lihat pelbagai persatuan dan pergerakan NGO di Amerika yang bertungkus-lumus menyebarkan maklumat tentang dakyah MLM yang terlalu merugikan masyarakat dan mengayakan segelintir lintah-darat yang tiada peri-kemanusian di sana. Ini boleh dijadikan iktibar untuk umat Islam. "Malu la woi! Orang kafir pun tahu MLM-SP ini adalah satu kaedah perniagaan yang lahanat, orang Islam pulak apa cer?", ujar En. Aidid Mu'addib.

Daripada sudut kedua pula, kenapakah terlalu ramai bebudak Melayu itu senang sungguh kena kelentong dengan dakyah alkafirun dalam kesah mencari rezeki cara MLM-SP, ianya berkait rapat dengan IQ level umat Melayu itu, serta tahap pendedahan mereka terhadap realiti perniagaan yang rata-rata sama sekali tidak difahami dengan mendalam. Orang Melayu itu turun-temurun bukanlah satu kaum yang cekap berniaga seperti chayanunalip, dan sekarang dengan peningkatan sedikit taraf ekonomi orang Melayu, dan adanya peluang perniagaan yang disediakan oleh kaum alkafirun, dan dengan berkembangnya kemudahan internet dan blog-memblog - maka ramai bebudak Melayu hingusan sekarang dah sebok pulak nak jadi jutawan taik kucen. Nak jadi jutawan, tetapi sekor-sekor tak faham bahawa MLM-SP itu adalah satu cara untuk kaya dengan mengencing orang lain seramai mungkin. "Like I said, I sure love pussy. But these kids who want to be millionaires by being parasites to their own people via the method of MLM-SP, are really cat-shit and pussy-dumbass!" kata Aidid Mu'addib dalam bahasa omputeh pulak dah.

KENAPA SESETENGAH ORANG MELAYU TU LEMAU SANGAT?

Terlalu banyak kemungkinan kenapa orang seperti Razalicordyceps, Joejambul, Hishamlintah dan lain-lain mala'un pengamal MLM-SP yang tak sedar diri tu semua, jadi terlalu lemau macam cipan yang dah nazak kat zoo negara. Aidid Mu'addib berpendapat (Tak sudah-sudah la ko nak kasi pendapat erk? Blog aku, suka ati aku laaa... eh! eh!) bahawa perangai lintah-darat pengamal MLM-SP yang telah berjaya diterapkan oleh orang alkafirun dalam sanubari orang Melayu itu sejak bertahun dahulu lagi. Dengan sempoi pihak alkafirun tersebut telah menghasut dan memujuk sesetengah orang Islam yang lemau dengan janji manis kekayaan yang cepat dan senang, walaupun pada dasarnya, kalau ada sorang orang Melayu jadi millionaire, dah ada 9 orang alkafirun dah jadi 10 kali ganda millionaire... dan 1,000 atau 10,000 atau 100,000 orang Islam lain pulak dah tercirit darah, menanggung kerugian.

"Dalam hal sebegini, ahli masyarakat yang lemau tetap akan lemau, yang dungu-piang tetap kekal sengap-bingai, tak kesahlah bagaimana sekali pun kalau ada orang yang nak membantu memberi pencerahan tentang dakyah tamak-haloba wang-ringgit bawaan alkafirun tersebut. Usaha aku untuk kasi maklumat dalam Aididleaks pun ramai orang Melayu cakap aku dengki dan busuk hati tak bertempat", kata Aidid Mu'addib sambil menghembus nafas seperti awekz yang menyesal kesakitan selepas kena romen dengan BFnya.

Dalam perkara sebegini, masyarakat Melayu memerlukan pemimpin yang prihatin dan faham 'basic economics' (basic pun jadi laaa...) dan tidak terikat dengan aspek kewangan dan pengaruh komersial daripada sektor perniagaan lahanat seperti MLM-SP, di mana seorang ahli politik seperti itu, perlu cekal dan berwibawa, dan perlu pula berusaha dengan gigih dan tekun untuk membantu masyarakat, sekaligus berusaha untuk menerangkan kepada ahli-ahli politik lain supaya mereka itu semua belajar untuk ambik port kepada nasib bebudak Melayu yang saban hari kena kelentong dengan alkafirun dan alfasikun di Malaysia ini. "Kalau harapkan Aidid Mu'addib ntah sapa-sapa tu menulis blog antiMLM-SP, dengan tekad supaya umat Melayu sedar dengan dakyah dajjal wang-ringgit ni, tak akan sampai ke mana pun bang. I'm just a small fish", komen Aidid Mu'addib lagik.

Selain daripada ahli politik (ntah boleh berlaku ntah tidak), setiap lapisan masyarakat perlu juga prihatin dan dapat belajar daripada apa yang sedang berlaku sekarang dalam isu perniagaan MLM-SP. Dengan adanya penyakit tamak-haloba wang-ringgit yang telah berjaya diterap dalam segelintir masyarakat Melayu itu, ianya perlu dibendung dengan penyebaran maklumat yang benar, penuh saintifik dan ada penerangan matematik yang sahih. Diharap juga emak-bapak generasi terkini dapat mendidik anak-anak mereka supaya jadi orang yang kuat pegangan agama dan dapat juga menasihati anak mereka supaya belajar kat sekolah sampai abis fompai - dan jadi orang yang terpelajar bila dah besar nanti, dan  bukan pulak jadi mat rempit atau mat-pet. Pegawai CSI tidak bertauliah yang ada blog Aididleaks keparat tersebut juga menyarankan supaya guru-guru yang membaca Aididleaks dapat berdiskusi dengan anak-murid di kelas masing-masing tentang dakyah serta bahayanya sistem perniagaan MLM-SP sebegini. Untuk pembaca-pembaca lain yang bukan cikgu pulak, ajar sapa-sapa yang korang boleh ajar - diskus isu ini di mana sahaja dan dengan sapa-sapa sahaja, supaya maklumat berguna ini dapat tersebar luas.
 
"Masyarakat Melayu perlu berubah dan tidak terus-menerus percaya buta-buta dengan janji-janji kekayaan yang merapu daripada bangsa lain. Orang Melayu juga  perlu berfikiran lebih matang dan tidak hanya memikirkan tentang apa sahaja sumber rezeki yang dia boleh kaut dengan cara apa sekali pun, untuk dirinya sendiri, sedangkan akibat kepada orang Melayu lain tidak pernah terlintas di hatinya. Hati yang sebijon macam hati orang alkafirun MLM-SP tu sume perlu dikikis - it's selfish. Kebajikan dan kesejahteraan masyarakat Melayu sejagat adalah lebih utama daripada mana-mana orang Melayu perseorangan. Kita ni bukan orang yahudi. Fikirkan jugak dik, ada ke logik omputeh dan chayanunalip tu memang bersungguh-sungguh nak kasi orang Melayu jadi kaya-raya? Fikir boy... fikir dalam-dalam? Bangang ka apa?", soal Aidid Mu'addib lagik, sebelum dia berlalu pergi dengan muka yang murung dan penuh tanda-tanya. Macam ada misteri gitu.
 

No comments:

Post a Comment

Categories

32 rahsia Israel (1) Abu Bakr (Ruben) (1) Abu Nadjih bin Abasah Assulamy r.a. (1) Abu Talhah (1) Acai Berry (1) adab (6) adab islami (1) Agama Hindu (1) ahli hikmah (1) ahlul bait (1) Aidid Mu'addib (1) Aidilfitri (2) Aisyah binti Abu Bakar RA (1) ajar anak (1) Ajaran Syiah (2) akhlak (3) Al Fatihah (1) Al Ghaist (1) Al Hariths Al Muhasibi (1) Al-Jassasah (1) Al-Quran (1) alam (1) amalan (1) Anas Bin Malik (1) Ancaman Besar (1) As-Syamail Muhammadiyyah (1) Asyura (1) aurat (1) ayat seribu dinar (1) Badr (1) bahagia (1) bakhil (1) Bani Umayyah (1) bank rakyat (1) bergurau (1) Beri Acai (1) biola (1) blacklisted loans (1) buta (1) caci (1) cahaya (1) cela (1) cerita (1) cinta (5) cinta sejati (1) Dahri (1) Dajjal (2) doa (2) doa keluar rumah (1) duduk (1) falsafah Melayu (1) fasik (1) fiqh (1) fitnah (2) gaza (1) Ghibah (1) Habib Umar (1) hadis (21) hairan (1) haji (2) halal haram (2) halaqah (1) hari raya (1) harta (1) Hasan Al-Banna (1) http://ibnuyaacob.com (1) hukum (1) Human Touch Consultant (1) huraian (1) ibadah (1) Ibnu Mas'ud (1) ibu (3) ijtihad (1) ikhlas (2) ilmu (3) Imam Abu Hanifah (1) Imam Bukhari (1) Imam Hammad bin Abi Sulaiman Al-Asy’ari (1) Imam Ibnu Al-Jazari (1) Imam Ibnu Hajar (1) israk mi'raj (1) isteri (1) istidraj (1) istigfar (1) Istikharah (1) jana duit (1) jati diri (1) Jibril (2) kacang (1) kartini (1) kasih sayang (2) kata-kata hikmah (1) kaya (1) kebersihan (1) kejadian manusia (1) kekasih (1) Kelahiran Nabi Junjungan (3) kelebihan (1) keledai (1) keluarga (1) kenyang (1) kesopanan (1) Khadijah (1) Khairu Ummah (1) Khalifah Umar bin Abd al Aziz (1) khatamun nubuwwah (1) khilafah (1) kiamat (1) kikir (1) kisah (2) koperasi (1) kulit (1) LAMAN ASNAF PERMATA HATIKU (LIMPAH) (1) langit dan Bumi (1) lapar (1) Laut Yaman (1) lumayan (1) Luqmanul Hakim (1) maaf (1) madrasah (1) mahar (1) makan (2) makanan (1) Makkah (1) malaikat (1) masjid (1) masuk Islam (1) mati (1) mayat (1) mehnah (1) meja kayu (1) Melayu (1) membaca Al-Qur'an (1) menangis (1) menghulur sumbangan (1) menguap (1) menuntut ilmu (1) mimpi Nabi (1) miskin (1) Misykat (1) MLM (1) Muhammad saw (2) Muharram (1) muqarrobin (1) murah rezeki (2) muslimah (1) Nabi Ibrahim as (1) Nabi Muhammad s.a.w. (1) Nabi Musa as (1) nasihat (4) nikah (1) nikmat (1) panduan (1) pasangan hidup (1) pelaburan (1) pelajaran (1) pemaaf (1) penampilan (1) pengajian (1) pengemis (2) pengetahuan penting (1) pengurusan diri (1) pengurusna masa (1) penyakit hati (1) Perang Muslimin Versus Yahudi (1) perbaiki diri (1) perempuan (1) peringatan (1) perjalanan (1) Perjanjian Hudaibiyah (1) perkara tak manfaat (1) persinggahan (1) personal loans (1) pinjaman (1) pinjaman modal (1) Prof Dr Ahmad Syalabi (1) puasa (1) Qarnuts-Tsa'alib (1) qawa'id fiqhiyyah (1) Qiraat (1) Quran (1) qurban (2) Ramadhan (1) rantaian email (1) Rasulullah (13) rawatan (1) rawatan percuma (1) RED DEAD (1) rezeki (1) riak (1) riwayat (1) riya' (2) riyak (1) rumah (1) rumahtangga (1) Ruqyah Syar'iyyah (1) sahabat (2) Sahih Bukhari (1) Saidina Ali (1) Saidina Umar (1) Salafussoleh (1) Samiri (2) sedekah (1) sederhana (1) Sejarah (1) Selamatkan diri dari kebodohan (1) selawat (3) senarai produk haram (1) setekah wafat (1) Sheikh ‘Ali Jumaah (1) Sheikh Usamah As-Sayyid Al-Azhari (1) siddiqin (1) sikap (1) Sirah an-Nabawiyyah (1) Siti Aisyah r.a. (1) skandal melayu (1) solat (5) solat dalam kenderaan (1) Solat Jumaat (1) Solat sunat (1) solat yang diterima (1) solehah (2) solehin (1) sunnah (5) surah (1) Surah Al-Ikhlas (1) Surah Al-Kahfi (1) surah pendek (1) syair (1) syaqq (1) Syeikh Nuruddin Marbu Al Banjari (1) syukur (1) tabarruk (1) Tafsir Ya Sin (1) tahajjud (1) Tamak (1) tasawuf (2) tawadhu’ (1) tawaduk (1) tawaf (1) teknik kekal fokus (1) teknik mengingat (1) teman (1) Teratai (1) tidur (3) Tip mengurangkan tekanan (1) tudung (1) Umar Bin Abdul Aziz (2) Umm Sulaym (1) ummu (1) umpat (1) usahawan (1) video (1) wanita (5) wudhu (2) wuduk (1) www.akhirzaman.info/ (1) Yahudi (2) YouTube (1) zakat (1) zikir (2) zikir selepas solat (1) zulhijjah (1)

Senarai Update