Oleh : Al Harits Al Muhasibi (wafat 243 H)
Dapatkan sejarah peninggalan mereka yang bertambah takut dengan ilmu,
Dapatkan sejarah peninggalan mereka yang bertambah takut dengan ilmu,
bertambah
celik dengan amalan dan bertambah kenal dengan akal.
Imam Ibnu Hajar di dalam Hadyus Sari Muqaddimatu Fathul Bari ada menyebut
Imam Ibnu Hajar di dalam Hadyus Sari Muqaddimatu Fathul Bari ada menyebut
bahawa Muhammad bin Mansur pernah menceritakan :
Pernah satu ketika kami menghadiri majlis Imam Bukhari, lalu ada orang
Pernah satu ketika kami menghadiri majlis Imam Bukhari, lalu ada orang
mencampakkan kotoran yang ada di janggutnya ke lantai.
Aku dapati, Imam
Bukhari memerhati kotoran itu dan memerhatikan
orang ramai, lalu apabila
ia merasakan orang ramai sedang leka, ia
mengambil kotoran tersebut dan
memasukkan ke dalam bajunya.
Dan apabila ia keluar dari masjid ia pun
mencampakkan kotoran
itu di atas tanah.
Andaikata kamu tidak dapat mengikuti cara mereka
Andaikata kamu tidak dapat mengikuti cara mereka
akibat kekurangan adab maka hendaklah kamu
mencela dirimu sendiri.
Sesungguhnya sifat orang yang ikhlas tidak akan
tersembunyi
dari orang-orang yang berilmu.
Ketahuilah bahawa setiap fikrah terdapat adab
Ketahuilah bahawa setiap fikrah terdapat adab
dan setiap isyarat terdapat ilmu.
Yang akan dapat membezakan demikian itu
hanyalah mereka yang dapat memahami kehendak ALlah 'azza wa jalla
dan dapat memetik buah-buah keyakinan dari firman-firmanNya.
Tanda-tanda demikian itu yang terdapat pada orang yang sodiq (benar) ialah :
1. Apabila ia melihat ia akan mengambil iktibar
2. Apabila ia berdiam ia akan berfikir
3. Apabila ia bercakap ia akan berzikir
4. Apabila ia terhalang ia akan sabar
5. Apabila diberi ia akan bersyukur
6. Apabila diuji ia mengucap tarji' إن لله و إنا إليه راجعون
7. Apabila dilakukan tindakan bodoh ke atasnya ia berlemah lembut
8. Apabila ada ilmu ia merendah diri
9. Penyayang apabila mengajarkan ilmu
10. Dan apabila ditanya ia berusaha untuk menjawab
Beliau adalah penawar kepada orang yang mengharapkan,
pembantu kepada yang meminta panduan,
sebagai rakan kebenaran,
gua kebaikan,
suka merelakan bagi hak dirinya
dan sangat tinggi kemahuannya pada hak ALlah subahanahu wa ta'ala.
Niatnya lebih baik dari amalannya,
amalannya pula lebih baik dari cakapnya,
dalamannya adalah kebenaran,
pengikatnya adalah malu,
dikenali sebagai warak,
penonjolannya diyakini,
ia mempunyai cahaya-cahaya kewarasan
yang digunakan untuk berpandangan,
mempunyai ilmu-ilmu yang benar
untuk diungkapkan dari dalil-dalil keyakinan untuk diperkatakan.
Yang akan mencapai peringkat ini hanyalah orang yang memujahadahkan dirinya (latihan dan usaha untuk melawan hawa nafsu agar tidak haloba terhadap dunia) kerana ALlah, mengistiqomahkan tekadnya untuk mentaati ALlah,
mentakuti ALlah dalam keadaan terdedah mahupun tersembunyi,
memendekkan angan-angan,
memperkemaskan ikatan ketelitian
dan ia menyelamatkan (diri dari kemurkaan ALlah) dengan tiupan angin keselamatan di lautan ibtihal (munajat dan memohon kepada ALlah).
Justeru waktunya dalam keuntungan, keadaannya sentiasa selamat, tidak akan terkabur dengan hiasan dunia yang menipu dan kilauan fatamorgana serta kelembutan bayu dunia tidak dapat melalaikannya tentang kedahsyatan hari kebangkitan.
Sedarilah bahawa orang yang berakal setelah jelas keilmuannya dan nyata keyakinannya akan mengetahui bahawa tidak ada sesuatu yang akan menyelamatkannya dari Tuhannya melainkan kejujuran, lantaran ia akan bertekun mendapatkannya dan akan mencari orang-orang yang jujur dengan harapan ia akan hidup sebelum matinya (memanfaatkan hidupnya dengan amalan dan kerja yang berfaedah), agar ia bersedia untuk hari yang kekal setelah matinya, maka ia menjual harta dan jiwanya kepada Tuhan, justeru ia pernah mendengar firmanNya :
Yang akan dapat membezakan demikian itu
hanyalah mereka yang dapat memahami kehendak ALlah 'azza wa jalla
dan dapat memetik buah-buah keyakinan dari firman-firmanNya.
Tanda-tanda demikian itu yang terdapat pada orang yang sodiq (benar) ialah :
1. Apabila ia melihat ia akan mengambil iktibar
2. Apabila ia berdiam ia akan berfikir
3. Apabila ia bercakap ia akan berzikir
4. Apabila ia terhalang ia akan sabar
5. Apabila diberi ia akan bersyukur
6. Apabila diuji ia mengucap tarji' إن لله و إنا إليه راجعون
7. Apabila dilakukan tindakan bodoh ke atasnya ia berlemah lembut
8. Apabila ada ilmu ia merendah diri
9. Penyayang apabila mengajarkan ilmu
10. Dan apabila ditanya ia berusaha untuk menjawab
Beliau adalah penawar kepada orang yang mengharapkan,
pembantu kepada yang meminta panduan,
sebagai rakan kebenaran,
gua kebaikan,
suka merelakan bagi hak dirinya
dan sangat tinggi kemahuannya pada hak ALlah subahanahu wa ta'ala.
Niatnya lebih baik dari amalannya,
amalannya pula lebih baik dari cakapnya,
dalamannya adalah kebenaran,
pengikatnya adalah malu,
dikenali sebagai warak,
penonjolannya diyakini,
ia mempunyai cahaya-cahaya kewarasan
yang digunakan untuk berpandangan,
mempunyai ilmu-ilmu yang benar
untuk diungkapkan dari dalil-dalil keyakinan untuk diperkatakan.
Yang akan mencapai peringkat ini hanyalah orang yang memujahadahkan dirinya (latihan dan usaha untuk melawan hawa nafsu agar tidak haloba terhadap dunia) kerana ALlah, mengistiqomahkan tekadnya untuk mentaati ALlah,
mentakuti ALlah dalam keadaan terdedah mahupun tersembunyi,
memendekkan angan-angan,
memperkemaskan ikatan ketelitian
dan ia menyelamatkan (diri dari kemurkaan ALlah) dengan tiupan angin keselamatan di lautan ibtihal (munajat dan memohon kepada ALlah).
Justeru waktunya dalam keuntungan, keadaannya sentiasa selamat, tidak akan terkabur dengan hiasan dunia yang menipu dan kilauan fatamorgana serta kelembutan bayu dunia tidak dapat melalaikannya tentang kedahsyatan hari kebangkitan.
Sedarilah bahawa orang yang berakal setelah jelas keilmuannya dan nyata keyakinannya akan mengetahui bahawa tidak ada sesuatu yang akan menyelamatkannya dari Tuhannya melainkan kejujuran, lantaran ia akan bertekun mendapatkannya dan akan mencari orang-orang yang jujur dengan harapan ia akan hidup sebelum matinya (memanfaatkan hidupnya dengan amalan dan kerja yang berfaedah), agar ia bersedia untuk hari yang kekal setelah matinya, maka ia menjual harta dan jiwanya kepada Tuhan, justeru ia pernah mendengar firmanNya :
Quote
إِنَّ ٱللَّهَ ٱشۡتَرَىٰ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ أَنفُسَهُمۡ وَأَمۡوَٲلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلۡجَنَّةَۚ
Ertinya : Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga,
(Surah At Taubah : 111)
Lantas ia berilmu setelah kejahilan, kaya setelah fakir, terhibur setelah kesepian, dekat setelah kejauhan, lega setelah keletihan. Teraturlah sudah urusannya dan terkumpul sudah harapannya.
Slogannya adalah kepercayaan dan keyakinan dan keadaannya adalah berawasan (muraqabah) tidakkah kamu memerhatikan sabdaan RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam :
Quote
أعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك
Ertinya : Sembahlah ALlah bagaikan kamu melihatnya, walau pun kamu tidak dapat melihatnya justeru (sedarlah sebenarnya) Dia sedang melihat kamu
(Riwayat Muslim)
Orang jahil menyangkanya seorang yang pekak dan lesu,
kebijaksanaannyalah yang memekakkannya,
orang menyangkanya seorang yang bodoh bercakap merapu,
bernasihat kerana ALlah lah yang membuat ia berbicara,
orang menyangkanya seorang yang kaya,
sikap tidak memintalah yang mengkayakannya
dan orang menyangkanya fakir,
sikap tawadhuklah yang merendahkannya.
Dia tidak menyampuk sesuatu yang tidak berkenaan dengannya,
tidak menggagahi lebih dari keperluannya,
tidak mengambil apa yang tidak dihajati,
tidak mengabaikan apa yang diamanahkan kepadanya.
Orang ramai rasa senang dan tidak terganggu dengannya,
sementara ia merasa letih berhadapan dengan nafsunya.
Ia telah memautkan halobanya dengan warak.
menyekat tamaknya dengan takwa
dan menghilangkan hawa nafsunya dengan cahaya ilmu.
Bentuklah diri seperti ini, berkawanlah dengan orang-orang sedemikian,
Daripada Abu Hurairah radiyaLLahu 'anhu, daripada Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam sabdanya yang bererti :
Quote
ALlah mempunyai beberapa malaikat peronda yang sentiasa bergerak di atas bumi, apabila mereka naik ke langit ALlah subahanahu wa ta'ala akan bertanya kepada mereka, sedangkan Ia lebih mengetahui : Dari mana kamu datang ? Jawab mereka : Kami datang dari beberapa orang hambaMu di atas muka bumi yang sedang bertasbih, bertakbir dan bertahlil, bertahmid dan memohon doa dan keampunan dariMu. Lalu ALlah berfirman : Sesungguhnya Aku telah mengampuni mereka, aku memberikan apa yang mereka minta dan aku melindungi mereka dari apa yang mereka mohon perlindungan. Para malaikat pun berkata : Tetapi, bersama mereka ada satu orang yang banyak melakukan kesalahan, dia hanya duduk bersama mereka secara kebetulan ia lintas di situ sahaja. Jawab ALlah : Kepadanya pun aku ampuni, mereka adalah kaum yang tidak akan mencelakakan orang yang duduk bersama mereka
(Riwayat Muslim)
jejakilah tauladan mereka dan beradablah dengan tingkahlaku mereka.
Mereka adalah simpanan yang terjamin,
membeli mereka dengan dunia adalah untung,
mereka adalah senjata dalam kesusahan
dan pendamping yang boleh dipercayai.
Andai kamu kefakiran mereka akan mengkayakan kamu
dan andai mereka berdoa kepada Tuhan kamu tidak akan dilupakan.
Quote
أُوْلَـٰٓٮِٕكَ حِزۡبُ ٱللَّهِۚ أَلَآ إِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ (٢٢)
Ertinya : "Mereka adalah penyokong-penyokong (agama) ALlah, ketahuilah, sesungguhnya penyokong-penyokong agama ALlah itu adalah orang-orang yang berjaya"
(Surah al Mujadalah: 22)
Sumber Rujukan : Imam Harith Al Muhasibi, Risalah al Murtasyidin, Pent Ustaz Ilyas bin Haji Ismail, Cet 2006, Darul Fawwaz, Kedah.
No comments:
Post a Comment